לאתר החדש
קול הלשון שיעורי תורה ברשת *6761 | 03-6171111
יום שישי כ"ו כסלו תשפ"ה | 27 דצמבר 2024
  • 11 שאלות טריוויה - בבא קמא - דף לה

    10

    רמז: כיצד נכנס כאן המחלוקת בחובל ומבעיר ?
    מקור: אף הוא נמי דלא קבעי ליה וקתני פטור מפני שהוא נדון בנפשו לא שורו דומיא דידיה מה הוא דקבעי ליה אף שורו דקבעי ליה שורו היכי משכחת לה א''ל רב אויא הכא במאי עסקינן בשור פקח שעלתה לו נשיכה בגבו וקא בעי למקלייה ואיגנדר בקוטמא רבא אמר מתניתין בשוגג וראה רש"י ותוס

    כתוב במשנה ששורו שהדליק את הגדיש חייב והוא שהדליק את הגדיש פטור מפני שהוא מתחייב בנפשו, קשה הרי אף אדם הדליק את הגדיש כמו שור כלומר באופן של מקלקל הרי אינו נידון בנפשו ואינו ניסקל, מהו היישוב על שאלה זו


    • מדובר שהשור עשה זאת לתועלת שיהיה לו אפשר למכתו ובאופן זה אף אדם חייב

    • כל מבעיר חייב אפילו אם הוא מקלקל ועל כן אם אדם יבעיר בכוונה כמו שור הרי הוא חייב

    • אף אינו נידון בנפשו פטור כיון שאילו היה נידון בנפשו היה חייב

    • ר' יוחנן סובר כתשובה א' ר' אבהו סובר כתשובה ב' ורבה סובר כתשובה ג' [ועיין תוס' שמפרש דברי רבא באופן אחר]

    השהה לאחר שאלה זאת
    טריוויה על הדף הקודם טריוויה על הדף הבא